Axtel pressed charges against Televisa for advertisement blockageAxtel denunció a Televisa por bloqueo a publicidad

Axtel accused Televisa for anticompetitive practices by blocking its advertisements in Pay-TV channels. Fox is the only one of the channels that respected the agreement that it has with Axtel. AXN, A&E, History Channel, Sony, Warner, MTV and VHI argued that they had pressure from “some cable operators” to withdraw the advertisement because the services compete with them directly.

Televisa is a dominant actor in the Mexican Pay-TV market through the operators Cablemás, Cablevisión, TVI (Cablevisión Monterrey) and Sky. All offer the channels with which Axtel had an advertisement contract of its broadband service Axtel X-tremo. The dates of the contract range from May 16 and July. MTV and VH1 withdrew the advertisement on June 12. AXN and Sony carried it until June 18.

The vice-president of sales of Viacom, Carmina García, informed Axtel a day after the withdraw that “we are forced to stop broadcasting the advertisement spot from Axtel due to the content competing directly with the services that the cable operator offers”. And added that “it is a topic that is foreign to the commercial area of Viacom. Nevertheless, our management, in conjunction with the distribution department, are doing all that is possible to solve said situation as soon as possible”.

While Sony attributed the action to “infernal and confidencial policies”. A&E and History Channel notified the company that “the cable operators had restriction clauses in all the channels to products that compete with their services, such as Internet, telephone and cable systems”.

The regulation and interconnection director of Axtel, Ermilo Vázquez, responded that “all that companies that have channels in Pay-TV have their headquarters in the United States and have to also respect the laws of the country of origin while doing business”. And added that the attorneys of Axtel will request the headquarters to force their offices to comply with the law and to not yield under pressure from cable TV operators.

In 2010 Cablevisión, Sky and TVI blocked advertisement spots from Axtel and Telmex for being competitor of the Televisa Group. In 2011 the problem blew up when Telmex and Telcel withdrew their advertisements from their competitors Televisa and TV Azteca.Axtel acusó a Televisa por práctica anticompetitiva al bloquear su publicidad en canales de TV paga. Fox es el único de los canales que respetó el convenio que tiene con Axtel. AXN, A&E, History Channel, Sony, Warner, MTV y VHI argumentaron que tuvieron presión de “algunos cableoperadores” para dar de baja la publicidad porque los servicios les compiten directamente.

Televisa es un actor dominante en el mercado de TV paga mexicano a través de los operadores Cablemás, Cablevisión, TVI (Cablevisión Monterrey) y Sky. Todos ofrecen los canales con los que Axtel contrató publicidad de su servicio de banda ancha Axtel X-tremo. Las fechas del contrato van entre el 16 de mayo y 7 de julio. MTV y VH1 dieron de baja la publicidad el 12 de junio. AXN y Sony lo hicieron hasta el 18 de junio.

La vicepresidenta de ventas de Viacom, Carmina García, informó a Axtel un día después de la baja que “nos vemos obligados a dejar de transmitir la pauta de Axtel debido a que el contenido compite directamente con los servicios que ofrece el cableoperador”. Y agregó que “es un tema ajeno al área comercial de Viacom. Sin embargo, nuestra dirección, en conjunto con el departamento de distribución, están haciendo lo posible para resolver lo más pronto posible dicha situación”.

Mientras que Sony atribuyó la acción a “políticas internas y confidenciales”. A&E y History Channel notificaron a la empresa que “los cableoperadores tenían cláusulas de restricción en todos los canales a productos que compitan con sus servicios, como Internet, telefonía y sistemas de cable”.

El director de regulación e interconexión de Axtel, Ermilo Vázquez, respondió que “todas las empresas que tienen canales en TV de paga tienen sus matrices en Estados Unidos y tienen que respetar también sus leyes del país de origen en el tema de hacer negocio”. Y agregó que los abogados de Axtel pedirán a las matrices que obliguen a sus oficinas a cumplir con la ley y no ceder ante las presiones de los operadores de TV cable.

En 2010 Cablevisión, Sky y TVI bloquearon pautas publicitarias de Axtel y Telmex por ser competidoras de Grupo Televisa. En 2011 el problema estalló cuando Telmex y Telcel retiraron sus anuncios de sus competidores Televisa y TV Azteca.